czwartek, 26 kwietnia 2012

Słodko-kwaśne pikle z ogórka i wakame - tsukemono po raz czwarty

Nie mam dzisiaj weny, więc będzie tylko przepis na kolejne tsukemono. Próbowałem ustalić, czy sokusekizuke to technika kulinarna, polegająca na marynowaniu warzyw w marynacie na bazie octu, czy po prostu "pikle błyskawiczne" (w odróżnieniu od "pikli-które-muszą-postać-przez-noc", czyli ichiyazuke, i "pikli płytkich", czyli asazuke) - poległem*. Potem próbowałem ustalić, czy namasu i sunomono** to tsukemono, i czym różni się namasu od sunomono. Też poległem***. Jestem chwilowo zmęczony bataliami z nazewnictwem, kategoryzacją i językiem japońskim. Przepis z Just Hungry.

* Skłaniam się ku temu drugiemu, biorąc pod uwagę, że ocet, to su, a pikle w occie*** to suzuke.
** Sałatka z warzyw i (często) owoców morza, z dressingiem na bazie octu ryżowego.
*** Co do bycia tsukemono, to prawie na pewno tak (w każdym razie tak będę od tej chwili pisał), co do różnicy - nama to "surowy", mono - "rzeczy", su - "ocet", więc rozróżnienie jest chyba tylko zwyczajowe. Chyba.
**** Proszę nie mylić z tradycyjnymi, europejskimi przetworami - u Japończyków nie ma słoików, sterylizacji itp., prawdopodobnie z powodu niskiej kwasowości octu ryżowego. Temat do sprawdzenia, ale nie mam już siły.

Słodko-kwaśne pikle z ogórka i wakame
Daje dwie porcje po niecałej szklance
  • 1 długi (ok. 30 cm) ogórek szklarniowy
  • 2 Ł suszonych glonów wakame (opcjonalnie)
  • 8 Ł octu ryżowego
  • 1/2 ł granulek dashi lub kawałek kombu 10x10 cm
  • 1 1/2 Ł cukru
  • 1/2 ł soli
  • 4 Ł wrzątku
  • 1 cała suszona chili (opcjonalnie)
  1. Ogórek obrać (lub nie), pokroić wzdłuż na ćwiartki (lub połówki), usunąć pestki, pokroić na plastry grubości ok. 1 cm. 
  2. Zmieszać składniki marynaty, wymieszać z ogórkiem i wakame, marynować w lodówce co najmniej 2 godziny (lepiej całą noc). 
Granulki dashi lub kombu są nieobowiązkowe, ale dodają smaku umami. Podobnie chili - suszona dodaje leciutkiej ostrości. Można też zrobić wersję błyskawiczną - bez dashi/kombu i chili, bierzemy wakame i ogórka (trochę mniejszego, ok. 20 cm) i mieszamy z dressingiem zrobionym z 1 1/2 Ł octu, 1 ł cukru i szczypty soli. 

Sałatka jest lekka, wiosenna i orzeźwiająca. Wakame można dać więcej (ja daję), zamiast (oprócz) ogórka można użyć rzepy, marchwi, buraka, kalafiora, brokuła, selera itp. Twarde warzywa warto wcześniej krótko (30 sekund) zblanszować. Marynatę można poddać jednokrotnemu recyclingowi (szkoda tej ogromnej ilości drogiego octu ryżowego) - należy ją w tym celu krótko zagotować.

Na zdjęciach - wersja oryginalna u góry, wersja z marchewki i resztek selera u dołu. Marchewki i selera nie zblanszowałem - ale marynowało się dwie doby.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz